Wiata garażowa zamiast garażu – czy warto ją budować?

by Karol
1 comment

Budowa garażu to przedsięwzięcie, które wymaga sporych nakładów czasowych i finansowych. Alternatywnym rozwiązaniem jest wiata garażowa, która zapewni skuteczną ochronę pojazdu przed deszczem i śniegiem, generując jednocześnie mniejsze koszty związane z budową i utrzymaniem. Co więcej, wiatę można postawić samemu, bez konieczności zatrudniania ekipy budowlanej.

Wiata garażowa – co to takiego?

Zgodnie z literą prawa, postawienie wiaty garażowej z przeznaczeniem na samochód, nie wymaga pozwolenia na budowę, zakładając, że jej metraż nie przekracza 50m2. Konieczne jest jednak zgłoszenie tego faktu we właściwym urzędzie. Jeśli samorząd w ciągu trzydziestu dni nie wniesie sprzeciwu, można postawić wiatę. Należy jednak pamiętać, że prace budowlane muszą być rozpoczęte w ciągu dwóch lat od zadeklarowanego w zgłoszeniu terminu, w przeciwny razie konieczne jest ponowne wszczęcie całej procedury.

Prawo budowlane nie precyzuje, czym w rzeczywistości jest wiata garażowa, zakłada się jednak, że jest to budynek otwarty, posiadający maksymalnie trzy ściany lub oparte na słupkach zadaszenie.  Wiata garażowa nie może stanowić części pomieszczenia gospodarczego ani użytkowego.

Niskie koszty inwestycyjne

Wiaty garażowe w przeważającej większości są wykonywane z drewna, choć można także spotkać rozwiązania zawierające elementy z PCV. Wykonanie drewnianej wiaty jest bardzo proste – wystarczy zbić deski stanowiące dach i umocować je na drewnianych słupkach.  Konstrukcję można dodatkowo wyposażyć w ścianki boczne, a nawet wygospodarować miejsce na narzędzia lub meble ogrodowe. Wykonaną budowlę warto zabezpieczyć dostępnymi na rynku impregnatami.

Istnieje także możliwość zakupu gotowej wiaty samochodowej – na rynku dostępne są modele bez ścianek lub ze ściankami, dzięki czemu znalezienie optymalnego modelu nie powinno stanowić problemu. Alternatywnym rozwiązaniem jest zamówienie wiaty na wymiar, w tym przypadku należy liczyć się jednak z nieco większymi kosztami, wynikającymi przede wszystkim z konieczności wykonania projektu oraz zlecenia budowy poszczególnych elementów.

Dużym zainteresowaniem cieszą się także osłony garażowe mieszane, wykonane częściowo z drewna, a częściowo z PCV. Droższe, aczkolwiek znacznie trwalsze i niewymagające konserwacji są konstrukcje z aluminium i blachy ocynkowanej. W zależności od indywidualnych oczekiwań można wybrać modele z dwuspadowym, jednospadowym lub łukowym.

 Czym kierować się podczas wyboru wiaty?

Głównym zadaniem, jakie spełnia wiata garażowa, jest ochrona samochodu przed czynnikami zewnętrznymi, czyli działaniem promieni słonecznych, wiatru, deszczu i śniegu. Solidna, dobrze wykonana konstrukcja może służyć wiele lat, pełniąc jednocześnie funkcję estetyczną. Budowlę najlepiej stawiać na niewielkim wzniesieniu. Zdecydowanie należy unikać obniżonego terenu – w przypadku większych opadów podłoże wiaty może zostać zalane. W przeciwieństwie do garaży murowanych, wiatę garażową można umieścić w bezpośrednim sąsiedztwie innej działki, zwracając jednak uwagę na to, aby eksploatacja budowli nie powodowała utrudnień dla sąsiadów. Część budowli można przeznaczyć na inne cele użytkowe, np. przechowywanie narzędzi lub mebli ogrodowych. Wiata garażowa może być także połączona z mniejszą wiatą, przeznaczoną na drewno kominkowe lub podręczne akcesoria ogrodnicze.

You may also like

1 comment

Rom_Romix 7 stycznia 2021 - 09:49

Osobiście uważam że lepiej wydać trochę więcej pieniędzy i postawić garaż, który bardzo dobrze ochroni nasze narzędzia, auto przed różnymi warunkami pogodowymi… i ciekawskimi 😉

Reply

Leave a Comment